CD Memorare

MemorareOnze nieuwe cd ‘Memorare’ werd opgenomen op 10 en 11 maart  2012 in de Heilig Hartkerk in Hasselt met Luk Bastiaens aan het mooie Cavaillé-Coll orgel uit 1878. De cd werd opgenomen op vraag van het Lodewijk de Vochtfonds naar aanleiding van de 125ste verjaardag van de componist. Op de cd staat de volledige ‘Missa in Honorem Angelorum’, de ’14 Cantica’ en ‘Duo Cantus Mariani’, evenals het ‘Larghetto’ voor orgel. De cd verschijnt onder het label Phaedra in de reeks “In Flanders Fields”.

Deze cd werd voorgesteld op 7 september in Zoersel en op 6 oktober in de O.L.V. van Troostkerk in Heverlee. Bekijk hier de foto’s van dit concert of de opname en lees de recensies. Bestel hier een exemplaar van deze cd.

Zingen mee op deze cd:
voorzanger:
Jan Roels
1ste sopranen:
Veerle Bruggeman, Dafné Declerck, Agnes Deckers, Annemie Frederickx, Martina Huysmans, Pascale Lauwereys, Solvita Ore, Miete Thiers, Lene Vandenberghe
2de sopranen:
Anne De Roo, Lies Dries, Marleen Gadeyne, Lieve Rondou, Lieve Timmermans, Els Van Attenhoven, Hilde Van Backlé, Sofie Veldeman
1ste alten:
Christine De Coster, Heleen Hendrix, Bernadette Houdart, Kristien Minner, Hadewych Schepens, An Segers, Renilde Van De Moer
2de alten:
Sus Driessen, Wiske Dumon, Ria Miris, Inge Van Delm, Leen Vandeputte, Mieke Vander Cammen, Ann Van Riet

Lodewijk de Vocht (Antwerpen, 21 september 1887 – ‘s Gravenwezel, 27 maart 1977), was een Vlaams componist en dirigent. Hij was vooral actief tussen de twee wereldoorlogen en schreef voornamelijk koormuziek. 1912 een cruciaal jaar was in het leven van de toen 25-jarige componist. In dat jaar – precies honderd jaar geleden – werd De Vocht benoemd tot tweede dirigent van het Antwerpse kathedraalkoor, naast kapelmeester Emile Wambach en componeerde hij de Missa in honorem Angelorum, een Mis ter ere van de Engelen, voor drie gelijke stemmen en orgel ad libitum. Hiermee schiep hij een nieuw geluid in de religieuze muziek in Vlaanderen. Deze mis paste in de geest van het Caecilianisme, een oorspronkelijk Zuid-Duitse beweging waarvan de idealen werden bevestigd door de pauselijke encycliek Motu Proprio van 1903. De idealen waren respect voor het woord met inperking van theatrale effecten en solistische elementen en voorrang voor de koorstijl van Palestrina. De mis is bewust beknopt, vertoont een soepele vocale lijn, is afwisselend melismatisch en syllabisch, overwegend homofoon en zonder tekstherhalingen. De orgelpartij is louter ondersteunend. Het is een wonder hoe een componist die briljant emotioneel geladen orkestmuziek schreef, zoals het symfonisch gedicht In Ballingschap, erin slaagt om twee zo uiteenlopende schrijfstijlen te verzoenen: het is een geheim hoe de symfonische bewogenheid uit hetzelfde brein komt als de onwereldse vlucht van het Sanctus uit de Mis.

De veertien Cantica ( Gezangen) voor drie gelijke stemmen en orgel ad libitum ademen dezelfde sfeer uit als de Mis. Ze zijn waarschijnlijk grotendeels in dezelfde tijd ontstaan, hoewel dit niet zeker is. Er zijn geen data bekend en ze werden maar in 1947 gepubliceerd. Het is een bundel keurige, bondige en frisse motetten waarin De Vochts melodische kracht zeer goed tot uiting komt. Ze waren (en zijn) zeer goed bruikbaar in de eredienst op diverse momenten van het kerkelijk jaar en in het bijzonder in het lof, dat in die tijd een bijzondere plaats innam in de kerk. Bijna de helft van de liederen is gewijd aan de Maagd Maria.

De Duo Cantus Mariani zijn twee Mariamotetten – Memorare en Tota pulchra es – die vaker het concertpodium hebben gehaald. Vooral het Memorare is een graag gezongen en beluisterd lied, dat ook als titel op de cd prijkt.